انواع کمپینگ در طبیعت و تجهیزات لازم برای آن

هیچ‌کس نمی‌تواند تجربه‌ی گردش و کمپینگ در طبیعت را به عنوان عملی آرامش‌بخش که می‌تواند برای چند روز روح شما را از دغدغه‌های کاری و فردی رهایی ببخشد، کتمان کند.

با این حال برخی از افراد تصور دارند که کمپینگ تنها شامل روزهای خوش‌ آب و هوای پاییز و بهار می‌شود و به عنوان مثال زمستان فصل خوبی برای این کار نیست. پاسخ می‌تواند برای شما همچون من جالب باشد، چراکه با وجود تجهیزات و لوازم مناسب می‌توانید از آرامش کمپینگ زمستانی هم لذت ببرید. به‌منظور درک بهتر موضوع در این مقاله شما را با هیجان‌اگیزترین کمپینگ‌ها که آدرنالین را به شما هدیه می‌کند، آشنا می‌کنیم و در کنار آن به شما اطلاعات کاربردی‌ای در زمینه‌ی خرید تجهیزات کمپینگ می‌دهیم.

انواع کمپینگ در طبیعت

انواع کمپینگ در طبیعت

این فهرست انواع کمپینگ را که ممکن است شنیده یا نشنیده باشید، را پوشش می‌دهد. لازم به ذکر است که لیست پیش‌رو مطمئناً قطعی نیست، اما از جنبه‌ی راهنمایی برای کمک به علاقه‌مندان کمپینگ می‌تواند مفید باشد.

۱. کمپ در طبیعت با چادر

کمپ در طبیعت با چادر رایج‌ترین نوع کمپینگ است. کمپ چادری، یک گزینه‌ی عالی برای کسانی است که تازه وارد حال و هوای کمپینگ شده‌اند. همچنین برای خانواده‌های دارای فرزند هم گزینه‌ای خوب است، زیرا زمانی را برای ارتباط بیشتر و یادگیری کار دسته‌جمعی ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این نوع کمپینگ انتخاب محل کمپ مناسب است. هنگام انتخاب مکانی برای چادر زدن، باید مطمئن شوید که در صورت بارندگی در ارتفاع مناسبی هستید.

برای به حداکثر رساندن راحتی، باید مطمئن شوید که زمین زیر چادر شما صاف و بدون سنگ، ریشه، چوب و هر گونه مانع دیگر است. در زمان کمپینگ در جنگل (کمپ جنگل) یا هر فضای دیگری زباله‌های تر را به درستی دفن کرده‌اید. چرا که نه‌تنها از دیدگاه زیست‌محیطی کار صحیحی است، بلکه از حمله‌ی حیوانات مختلف مانند انواع جوندگان، خزندگان، یا حتی خرس‌ها در امان خواهید بود. در پایان اقامت، همیشه سعی کنید مکان کمپینگ خود را بهتر از آنچه بود، ترک کنید.

۲. سفر با کوله‌پشتی

سفر با کوله‌پشتی نیازمند جسارت کافی برای تجربه‌ی کمپینگ در محیطی وحشی و به دور از امکانات زیاد است؛ چراکه هر چیزی که برای زنده‌ ماندن نیاز است، روی پشت شماست. این موارد شامل آب (و همچنین تصفیه آب)، غذا، زیرانداز، کیسه‌خواب و غیره می‌شود. در این نوع کمپینگ در طبیعت معمولاً در طول روز پیاده‌روی و کاوش انجام می‌شود و هر شب در مکانی جدید کمپ می‌کنید.

۳. کمپینگ بقا

کمپینگ بقا گزینه‌ای جذاب برای افراد ضعیف نیست. در واقع این نوع کمپینگ در طبیعت شاید شدیدترین شکل کمپینگ باشد و فقط باید توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود. هدف این است که برای مدت معینی کاملاً خودکفا باشیم و زنده به خانه‌ی گرم و نرم خود برگردیم. در این نوع سفر غذا را از جنگل با شکار، ماهیگیری و جمع‌آوری میوه‌ها و گیاهان خوراکی تهیه می‌کنیم. همچنین پناهگاه توسط چادری فراهم می‌شود که با خود آورده‌اید با این حال در حالت حرفه‌ای‌تر باید با استفاده از متریال موجود در اطراف، برای خود پناهگاه بسازید. توصیه می‌شود در این سفر، تمام اطلاعات تماس خود را روی کاغذی نوشته و روی بدن خود بچسبانید.

همچنین تماس اضطراری در حالت آماده به کار تنظیم کنید. کمپینگ بقا خطرناک است. اگر تازه وارد دنیای کمپ در طبیعت شده‌اید، این مورد را امتحان نکنید و تا زمانی که مهارت‌های مورد نیاز برای بقا را به دست نیاورید، به کمپینگ چادری، پیاده‌روی، سفر با کوله‌پشتی و اشکال مشابه ادامه دهید.

۴. کمپینگ وحشی یا بدوی

این نوع سفر در طبیعت تا حدی به کوله‌گردی نزدیک است. تمام لوازمی که معمولاً در کوله‌پشتی قرار دارد، به معنی واقعی کلمه ضروریات برای زنده‌ ماندن است. با این حال، تفاوت اصلی این نوع کمپینگ با باقی گزینه‌ها در این است که شما در حال پیاده‌روی به سمت یک مکان خلوت و کاملا بکر هستید. مزایای این نوع کمپینگ در این است که سطح مشخصی از خودکفایی را برای شما فراهم می‌کند و به شما این امکان را می‌هد که زمانی را به دور از استر‌س‌های دنیای مدرن و در حالت خلسه سپری کنید.

۵. کمپینگ زمستانی

کمپینگ زمستانی

کمپینگ زمستانی که گاهی کمپینگ در هوای سرد هم نامیده می‌شود، به کمپ در دل طبیعت با میانگین دمای کمتر از ۵۰ درجه فارنهایت اشاره دارد. واقعیت این است که کاوش در بیابان در زمستان یک تجربه‌ی فوق‌العاده است و کویرهای زیبای ایران هم برای کمپینگ در ایران و در فصل زمستان عالیست. با تجربه‌ی کمپینگ زمستانی از جمعیت دور هستید و در دنیایی آرام و سفید رنگ قدم می‌زنید. سر خوردن از میان درختان افرا بر روی اسکی، کوهنوردی با کفش‌های برفی یا بالا رفتن از آبشار یخی، می‌تواند زمستان شما را متفاوت از سایر زمستان‌های سال کند. در عین حال باید متوجه باشید که این محیط می‌تواند به شدت خطرناک باشد. به طور کلی برای سفر ایمن در کمپینگ زمستانی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق سفر، تجربه و تجهیزات ویژه و مناسب است.

۶. کمپینگ با آفرود

کمپینگ با آفرود یا همان کمپینگ ماشینی یکی از رایج‌ترین انواع کمپ در طبیعت است. این دقیقاً شامل همان چیزی است که از نام آن پیداست، شما و ماشین‌تان! جذابیت کمپینگ آفرود در این است که می‌توانید تقریبا هر چیزی را که احتمالاً به آن نیاز دارید با خود بیاورید. طبیعتا این نوع سفرها جزو جذاب‌ترین شکل کمپینگ به حساب نمی‌آیند، اما انجام آن ساده و بی‌دردسر است. اگر می‌خواهید برای اولین بار کمپینگ را امتحان کنید، کمپینگ با ماشین می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

۷. کمپینگ در طبیعت با دوچرخه

کمپینگ با دوچرخه که گاهی به آن پکینگ دوچرخه هم می‌گویند، روز به روز در سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. در واقع کمپینگ در طبیعت با دوچرخه مقرون به صرفه، همه کاره، و یک راه جدید و سرگرم کننده در فضای باز است. زیرا دوچرخه‌های امروزی قابل اعتماد و راحت‌تر از همیشه هستند. دنده‌های آسان و حرفه‌ای باعث می‌شوند که بالا رفتن از تپه‌ها راحت‌تر باشد و ترمزهای قدرتمند به شما این امکان را می‌دهد که با کنترل کامل از تپه‌ها پایین بیایید.

بدیهی است که خوردن غذای کافی و هیدراتاسیون در این نوع سفر بسیار ضروری است. بنابراین، اگر سوپر مارکت یا راه‌هایی برای یافتن فروشگاه در نزدیکی کمپ وجود ندارد، باید غذا و آب را بسته‌بندی و حمل کنید. کمپینگ دوچرخه با خارج شدن از مسیر اصلی عملا شکست خورده است؛ چراکه سفر به جایی که هرگز نمی‌توانید در یک روز به آن برسید، چیزی جز به‌خطر انداختن جان نیست.

آشنایی با اصول کمپینگ در طبیعت

آشنایی با اصول کمپینگ در طبیعت

اگر قبلا تجربه کمپ در طبیعت را داشته باشید، شاید این مرحله برایتان آشنا و ملموس باشد. با این حال مرور آن خالی از لطف نیست.

حتما شرایط آب و هوایی مقصد را چک کنید و دقت کنید تا با ترجیحات شما و همچنین تجهیزات همسفران‌تان متناسب باشد. از انتخاب لوکیشن‌های نزدیک به شهر، لوکیشن‌های معروف در زمان تعطیلی‌ها و همچنین مناطقی که قبلا در آن ناامنی برای طبیعت گردان گزارش شده است، جدا بپرهیزید.

بهترین نوع پوشش تن برای کمپینگ در طبیعت در فصل‌های گرم لباس نخی، شلوارک، عینک آفتابی، سویشرت نخی برای شب، کلاه، جوراب، بارانی و شلوار نخی است. برای فصل سرد سال بهتر است یک کاپشن گرم، یک یا چند تیشرت نخی، یک بلوز کاموایی، جوراب پشمی، دستکش ضخیم، کلاه و شال‌گردن همراه داشته باشید.

سعی کنید قبل از سفر با افراد با تجربه مشورتی در خصوص پوشش گیاهی و همچنین زیست جانوری مقصد خود داشته باشید. داشتن پیش زمینه‌ی ذهنی در این خصوص به شما کمک می‌کند تا در مواجهه با شرایط پیش بینی نشده آمادگی بهتری داشته باشید.

چادر را نباید در نزدیکی رودخانه، زیر درختان پرشاخه و در کوهپایه‌ها برپا کرد. چادر باید به خوبی روی زمین فیکس شود، اگر محلی برای اتصال میخ به چادر وجود ندارد باید آن را با تخته سنگ روی زمین محکم کرد.

برای شست‌وشوی ظروف خود، آب را روی اجاق گرم کنید و سپس با اسکاچ ظروف خود را پاک و در آب گرم غرق کنید. در صورت امکان، آب شست‌وشو که به آن آب خاکستری (Gray water) هم می‌گویند، را ذخیره کنید و در فرصتی مناسب در فاضلاب رها سازید.

انتخاب محل مناسب جهت دستشویی در طبیعت هم از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. به طور کلی برای این کار باید محلی امن که از منابع آبی فاصله داشته باشد را انتخاب کنید، تا آب را آلوده نکنید، این فاصله می‌بایست حداقل ۷۰ متر باشد. همچنین انجام این عمل، بهتر است دور از پرتگاه یا محل ریزش سنگ یا خطرات احتمالی باشد.

زباله‌های ما، هرچقدر هم که کم باشد، می‌توانند صدمات زیادی به محیط زیست و حیات وحش محلی وارد کند. بهتر است هنگام کمپینگ در طبیعت حدالامکان کمترین میزان زباله را تولید کنید و زباله‌ها را در جایی امن و دور از دسترس حیوانات وحشی بگذارید. هنگام ترک محل کمپ، زباله‌های خود را جمع آوری کرده و با خود ببرید.

چک لیست لوازم ضروری کمپینگ در طبیعت

چک لیست لوازم ضروری کمپینگ در طبیعت

جای تاکید ندارد که اگر بتوانید مواد و لوازم ضروری‌ کمپینگ در طبیعت را به شکلی منظم و حرفه‌ای آماده کنید مطمئنا سفری دلچسب‌تر را تجربه خواهید کرد. با این حال در نظر داشته باشید که تهیه‌ی اقلام و لوازم سفر به شکل افراطی علاوه بر شلوغ کردن کوله‌پشتی شما می‌تواند شما را از لذت زندگی تقریبا بدوی در دل طبیعت محروم کند. بنابراین سعی کنید تنها لوازم ضروری برای ایمنی در طبیعت را تهیه کنید.

۱. چادر مسافرتی

اولین چیزی که در کمپینگ باید به آن فکر کنید انتخاب یک چادر مناسب و مرتبط با فصل و محیط است. به طور کلی انواع چادرهای مسافرتی شامل گزینه‌های برزنتی، برزنت شمعی و مصنوعی می‌شود. البته لازم است بدانید که تقریبا تمام چادرهای مسافرتی بازار ضد آب هستند. اگر کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید یک چادر بزرگ‌ بخرید. به یاد داشته باشید که برای دو نفر خرید یک چادر سه نفره که به اندازه‌ی یک اتاق کوچک است، گزینه‌ای کاربردی است.

همچنین برای یک خانواده‌ی چهارنفره مدل‌های شش نفره راحتی بیشتری دارد. در هنگام خرید چادر مناسب برای کمپینگ ارتفاع چادر و خروجی‌های آن را بررسی کنید. همچنین بهتر است که کالای انتخابی برای قرار دادن کفش‌های گِلی جایگاه مناسبی داشته باشد. وجود دو خروجی در چادر هم بسیار کاربردی است، زیرا در چنین حالتی افراد در نیمه شب برای رفتن به دستشویی مجبور به گذر از روی یکدیگر نیستند.

۲. کیسه خواب و زیرانداز

اولین چیزی که باید در زمان خرید کیسه‌خواب در نظر داشته باشید، جنسیت شما است. زیرا دمای قابل تحمل بدن زن با مرد متفاوت است و بر روی هر کیسه خواب درجه‌ی مطلوب نوشته شده که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. این موضوع در زمان انتخاب کیسه‌خواب برای کمپینگ زمستانی از اهمیت بیشتری هم برخوردار است. اگر قصد کمپینگ در آب‌وهوای معتدل دارید، احتمالاً یک مدل تابستانی تمام چیزی است که به آن نیاز دارید. از طرفی کیسه خواب‌های سه فصلی برای آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی، گزینه‌‌هایی بهتر هستند.

لازم به ذکر است که اگر از چادرهای مکعب مستطیلی با فضایی به اندازه‌ی کافی باز، استفاده می‌کنید، نیازی به کیسه خوابی ضخیم و مومیایی‌طور ندارید. در مورد انتخاب زیرانداز کمپینگ هم باید در نظر داشته باشید که توانایی یک زیرانداز برای مقاومت در برابر اتلاف گرما به زمین را با فاکتور R اندازه‌گیری می‌کنند. به طور کلی در هنگام خرید باید به این فاکتور و اندازه‌ی آن توجه کنید؛ چراکه هر چه مقدار R بیشتر باشد، زیرانداز گرمای بیشتری را نگه می‌دارد.

۳. لوازم و ظروف غذا برای کمپینگ در طبیعت

اگرچه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در زمان کمپینگ بر روی آتش غذا درست کنند اما این موضوع با در نظر گرفتن بسیاری از نکات زیست‌محیطی، این روش ممکن است، پردردسر باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم که به ‌منظور راحتی خود و حفظ طبیعت، از شعله و کپسول‌های گاز استفاده کنید. در همین راستا لازم است بدانید که یک اجاق پروپان سبک کلاسیک و دو شعله محصولی است که برای کمپینگ گزینه‌ای مناسب است. درواقع قیمت این نوع از اجاق‌ها چندان بالا نیست و خرج زیادی روی دست شما نخواهد گذاشت.

اگر مواد غذایی فاسد شدنی دارید بهتر است قبل از سفر به فکر یخچالی کوچک باشید. در زمان کمپینگ در طبیعت، استفاده از ظروف چینی آشپزخانه، چندان کاربردی نیست و نیاز است تا لوازمی با دوام و البته سبک را به همراه داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم تا حد ممکن از مصرف ظروف یک بار مصرف صرف‌نظر کنید.

۴. لوازم الکترونیکی و منبع نوری

معمولا کمپینگ در طبیعت در جایی است که دسترسی به برق فراهم نیست. بنابراین اولین پیشنهاد این است که تمام منابع شارژی خود از جمله باطری گوشی، پاور بانک، دوربین یا لپ تاپ خود را حسابی شارژ کنید! آفرودرها معمولا از مولد برق برای مواقع ضروری استفاده می‌کنند بنابراین اگر به صورت حرفه‌ای سفر می‌کنید باید از قبل به فکر تجهیزات لازم باشید.

برای منابع نوری هم پیشنهاد می‌شود که از چراغ قوه یا چراغ پیشانی سبک و کاربردی استفاده کنید که نور را به خوبی در محیط پخش می‌کنند. برای داخل چادر هم می‌توانید از انواع فانوس‌ها با سوخت مایع، بوتان یا پروپان استفاده کنید. البته به‌شخصه تاریکی چادر و نگاه کردن به آسمان صاف و پرستاره در چادر را ترجیح می‌دهم.

۵. لوازم بهداشتی و دارو

بهداشت در سفر از آن نکات مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. لازم است که در سفر لوازم شست‌وشو و استحمام مانند صابون، شامپو، حوله، وسایل ضد عفونی کننده و دستمال مرطوب را به همراه داشته باشید تا در کمپینگ دچار مشکل نشوید. همچنین فراموش نکنید داروهای تجویزی خود و یکسری از داروهای ضروری ولی عمومی را هم همراه خود ببرید، ولی قبل از مصرف آن‌ها حتما با افراد مطلع مشورت کنید. ضمنا همیشه برای آفتاب برنامه‌ریزی داشته باشید و با همراه داشتن کرم ضد آفتاب و دافع حشرات، برای مقابله با حشرات آماده شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا